Friday 17 February 2012

[Food] Oppskrift på melkesjokoladekake med marshmellowsfondant


Som dere sikkert husker så skrev jeg tidligere om min valentines day der jeg bakte denne kaken (se bilde over) og så fortalte jeg at jeg skulle legge oppskriften ut. Vel her er den!

Oppskrift på Melkesjokoladekake med MMF

Du trenger:
5 egg
200 g sukker
50 g smør
1/2 plate kokesjokolade
135 g hvetemel
2 ts bakepulver

Glasur/fyll
1 stor melkesjokolade
1 kopp smør
1 kopp fløte
1 kopp sukker

MMF (marshmallowsfondant)
200 g marshmellows
2 ss vann
2 ss smør/matfett smeltet
500 g melis


Tips: Lag mellom kaken og fondanten for at kaken ikke skal synes igjennom
1 pakke kremfløte
1 dl sukker

Slik gjør du:

  1. Begynn alltid med å sette ovnen på. Ovnen skal stå på 175 grader.
  2. Lag eggedosis av eggene og sukkeret.
  3. Smelt smøret og kokesjokoladen og ha det i eggedosisen. (Jeg brukte miksmaster for at det ikke skulle klumpe seg.
  4. Ha i bakepulveret og hvetemelet. Jeg vil anbefale å ta litt om gangen.
  5. Ha det i en form. Jeg hadde det i en vanlig rund form med diameter på 20 eller noe slikt. 
  6. Sett den i ovnen å stek den i 40-45 minutter. Siden min kakeform var kanskje litt liten, så ble kaken veldig høy, så jeg måtte steke den 5 min lengre. 
NB: Stikk av og til en pinne ned i kaken for å se om den er ferdig, den kan se ferdig ut på utsiden selv om den ikke er det på innsiden!

Mens jeg ventet på at kaken skulle bli ferdig begynte jeg å lage glasuren/fyllet.

  1. Det første jeg gjorde var å smelte den store sjokoladen i en kasserolle og smør, fløte og sukker i en annen kasserolle. Jeg lot det også kokes litt. Jeg vet ikke om det er meningen og smelte sjokoladen eller å ha den direkte oppi, men jeg syntes det ble lettest å smelte den først.
  2. Etter at begge deler var ferdig tok jeg de av platene. Og hadde sjokoladen oppi det andre. Siden begge var varm så klumpet det seg ikke så veldig mye, men litt klumper ble det.
  3. Rør godt. Jeg trodde først at jeg hadde ødelagt alt siden det ble bare masse klumper først, men så rørte jeg bare mer og alt ble bedre etter hvert.
  4. Sett det så i kjøleskapet eller i fryseren for at den skal bli tykkere. Jo lengre du har den i, jo tykkere blir den. Så der kan man variere litt selv.

Da jeg var ferdig med den satt jeg den som sagt i kjøleskapet, men kaken var ennå ikke ferdig. Så jeg begynte med fondanten.
  1. Finn en stor bolle som du kan ha i mikron. 
  2. Ha vannet og marshmellowsen i bollen og sett den i mikron på 1,5-2 min til alt er puffet opp. (Du vil forstå hva "puffet opp" betyr når du gjør det.)
  3. Ta bollen ut og ha i smøret/matfettet og eventuelt farge hvis du ønsker.
  4. Rør godt! Du vil forstå når du har rørt det godt nok.
  5. Ha i melisen litt av gangen og rør godt. Jeg brukte mikseren så lenge den orker og dra, for å gjøre det lett for meg. Jeg måtte av og til stoppe opp å la blandingen få samle seg litt får jeg hadde i mer melis.
  6. Da mikseren ikke klarte mer tok jeg resten av melisen og helte det oppi bollen og eltet det inn. 
  7. Så pakket jeg den inn i plast og satte den inn i kjøleskapet.
NB: Denne mengden er nok til en normal stor kake og litt blomster. Den holder seg lenge i plastpose eller lignende i kjøleskap. Når du har hatt den i kjøleskapet du ta den ut en liten stund før bruk og elte den litt før du kjevler. Mel funker litt bedre enn melis når det begynner å bli klissete, og du får ikke noe mel smak på kaken. 

  1. Så pisket jeg vanlig krem som jeg skal ha mellom kaken og fondanten. 


  1. Da kaken var ferdig i ovnen lot jeg den stå å kvile seg litt så den ble kald. 
  2. Da den hadde blitt kald delte jeg kaken i tre deler. Det kan være litt vanskelig å dele kaken fordi den er ganske saftig, men er man forsiktig og flink så går det bra.
  3. Jeg tok bunden og smøret på et lag med fyllet, så tok jeg den øverste delen å la oppå, et til lag med fyll og så den midtre delen øverst. (Tips:) Grunn til det var fordi den øverste delen var så ujevnt.
  4. Så fordelte jeg kremen et tynt lag rundt hele kaken, også på siden. Det blir litt krem til overs. 
  5. Så kjevlet jeg ut fondanten (NB: pass på at den er stor nok til å dekke sidene på kaken også), og her lærte jeg at man måtte være veldig forsiktig! Ble den for tynn så revnet den fort, og holdt du den oppe ble den også revet opp fort. Trikset er å bruke litt ekstra mel, men ikke overdriv, og så snurrer du den rundt kjevla.
  6. Plasser kjevla på den ene siden og rett og slett bare trill den over. Så børstet jeg bort diverse mel som ble liggende.
  7. Stryk forsiktig på toppen for å unngå luft bobler, får å få kanten rundt til: løft opp fondanten og stryk hånden forsiktig fra toppen og langs siden nedover. Gjør dette flere ganger rundt kaken og du får en fin kant. 
  8. Press litt ekstra rundt kaken for å få formet den enda bedre og så skjær bort alt helt inntil kaken nedentil. 


Pyntingen er litt individuelt hva man ønsker og det var her jeg tok helt av med kreativiteten.
  1. Jeg ønsket hjerte med en litt mørkere farge, så jeg tok litt mer rød konditorfarge, og knadde det inn slik man gjør med marsipan. Dessverre ble det litt klissete så jeg tok litt mel, men så fort at de mistet den rød fargen jeg ville ha, men jeg hadde en backup plan. 
  2. Jeg tok fram mine hjerte pepperkakeformer og lagde masse hjerter. Børstet av diverse mel som var på, tok veldig lite vatten på fingeren (kanskje en dråpe eller mindre), våtet den ene hele siden og plasserte den på kaken med et lett trykk. 
  3. Tips: Her kommer min back up plan! Jeg tok konditor farge på fingeren å "malte" hjertene mer røde, og det ble ikke så ille likevel, men vil anbefale å bruke en pensel fordi jeg kom litt utenfor når jeg brukte fingeren.
  4. Hvis dere ikke hadde glemt det så hadde jeg jo skjært bort slik at fondanten slutter nederst på kaken og kan virke litt kjedelig. Jeg "gjemte" denne kanten med å lage kuler med de to forskjellige tonen av fondanten og sette en sølvkule i midten, for så å sette dem annen vær rundt kaken. (Se bilde nedenfor) og volla, så fin den ble!


Dette er min første kake jeg har laget med marshmellowfondant, og ja jeg må ærlig si at jeg plagdes i 45 min med bare å få fondanten over kaken, men det var vært det! Kjæresten ble kjempeglad for kaken, og kaken ble kjempegod! Virkelig noe jeg vil lage flere ganger, og marshmellowfondant er noe jeg virkelig skal bruke flere ganger også! 


post signature

2 comments:

  1. Den oppskriften på MMF skal jeg jammen prøve å huske på neste gang det er kake bake tid her i huset.
    Eller så så kaken din veldig velsmakende ut :)
    Ønsker deg en fin helg!

    ReplyDelete

If you want to comment or share your thoughs, please do! :)