Wednesday 13 April 2016

Oppskrift på sjokoladekake (uten egg) med nutella, jordbær og kiwi!




Bakte denne kaken til min svigermor i bursdagsgave. Den falt i smak både hos store og små! Det er en tre lags sjokoladekake med nutella, jordbær og kiwi, toppet med marshmellows fondant !


Ingredienser kake:
10dl hvetemel
5 dl sukker
2 ts vaniljesukker
4 topper med bakekakao
1 ss natron
1 ts bakepulver
1 pk kulturmelk eller kefir
150g smør 
1 pk jordbær
6 kiwi


Slik gjør du:
1. Smelt smøret først, og la det stå å avkjøle seg litt i mens du blander hvetemelet, sukkeret, vaniljesukkeret, kakaoen, natroen og bakepulveret i en stor bolle.
2. Tilsett litt av kefiren, etterfulgt av alt smøret mens du rører forsiktig. Ha i litt og litt mer kefir til du har brukt opp hele pakken og rør ut alle klumpene.
3. Nå alle klumpene er borte, heller du det i en langpanne 30x40 cm, eller i mange små som jeg gjorde.
4. Stekes midt i ovnen på 200°C i 45-50 min. Mine trengte bare 45, da de var mange små. 


Ingredienser til all pynt:
200g marshmellows
500g melis
2ss vann til fondanten, og litt ekstra for å fjerne maisenna melet.
2ss smør
1pk maisenna mel. 
1/2 plate sjokolade for å skrive
Mat farger av ønsket valg. 

Jeg laget kakene dagen før, så jeg pakket dem bare inn i aluminiumsfolie og la de i kjøleskapet til dagen etter. Derimot etter kakebakingen laget jeg marshmellowfondanten, oppskrift på den finner du: Her!

Så da dagen kom, tok jeg fram den ene firkantete kaken jeg hadde baket, og delte den i tre. For å ha jordbærene og kiwiene ferskes mulig ventet jeg med å skjære de opp til dette tidspunktet. Jeg brukte en eggdeler for dele dem i skiver etter å ha fjernet skall og uønsket sider som blir for små.

1. Tok det øverste laget å la det nederst. Smurte på nutella og kiwiskiver.
2. Tok det midterste laget å la nutella på det også, og jordbær.
3. Til sist tok jeg bunden og la på top for å få det flatest mulig, og satte det inn i kjøleskapet.
4. Mens kaken sto i kjøleskapet, kjevlet jeg ut lokket til kaken, og da jeg var ferdig tok jeg kaken ut og  kledde den med fondant. Pynten var laget dagen før, og restene av den hvite fondanten farget jeg rosa, rullet ut og limte på kaken sammen med pynten. Jeg brukte spiselig lim, men hvis du ikke har det kan du ta litt av fondanten med samme farge og blande det ut med litt vann. Det skal bli en klissete masse, lignende av lim/gips.
5. Så smeltet jeg mørk sjokolade, og skrev "Gratulerer" på kaken. 






post signature

No comments:

Post a Comment

If you want to comment or share your thoughs, please do! :)